Planinsko polje z gradu Hasberg

Na ogled prelepega kraškega polja.

Planinsko polje je poleg Cerkniškega polja, ki ga vsako leto poplavlja Cerkniško jezero, naše najbolj znano kraško polje. Z njim je povezano preko vode, ki v Cerkniškem jezeru ponikne v požiralnih jamah v Jamskem zalivu in potem v Rakovem Škocjanu pritečejo na dan kot potok Rak. Le-ta teče pod Velikim naravnim mostom in nato ponikne v slikoviti Tkalci jami nekaj minut hoje stran. Potok nato teče tri kilometre pod zemljo, kjer se združi z reko Pivko, kar je eno največjih podvodnih sotočji v Evropi in končno priteče na dan iz Planinske jame kot reka Unica. Le-to na naši poti prečkamo in se ob njej vračamo na izhodišče.

Zanimivosti in zgodovina

Drugi večji vodni vir Planinskega polje je potok Malenščica, ob katerem nas prav tako vodi pot ter manjši hudourniški potok Škratovka, ob katerem pričnemo z izletom. Le-ta izvira v slikoviti jami Škratovki, ki je občasen izvir, oziroma bruhalnik ter območje več manjših kraških izvirov. Potok Škratovka teče med visokimi drevesi proti Unici, v katero se izlije čez približno dvesto metrov in tako ustvarja majhen in neponovljiv vodni naravni park. Če smo ljubitelji ne samo kraškega sveta, bomo težko našli lepši prizor.

Pa vendar voda ni edina znamenitost, ki vabi na Planinsko polje. Izlet pričnemo pod mogočnimi razvalinami dvorca Haasberg, po slovensko Hošperk. Dolgo časa je veljal za eno najbolj reprezentativnih grajskih stavb na Slovenskem, nasledil pa je izginuli istoimenski srednjeveški grad na griču nad njim, na katerem so arheologi najdli predmete tako iz rimske, kot tudi iz starejše halštatske dobe.

Planinsko polje in njegovo obrobje je prežeto s starimi legendami in skrivnostmi, ki se navezujejo še na preostale znamenitosti, ki jih v tokratnem izletu ne bomo obiskali, jih bomo pa vseeno omenili. Visok srednjeveški Ravbarjev stolp na Malem gradu (ki je sicer v razvalinah) se nahaja na strmem pomolu pred Planinsko jamo in nad reko Unico. Znamenita je tudi cerkev svete Marije, ki je bila v 16. stoletju prizorišče verskih kultov, nastanek bližnje kapelice pa je ovit v legendo o rešenih grofih. Nahaja se na travniku nedaleč pod vrhom Planinske gore, kjer se odpre razgled na Planinsko polje.

Na Planinskem polju se nahaja tudi najmanjša romarska cerkvica na Slovenskem, imenovana Sveta Marija v Leščevju. Znamenita pa ni zaradi svoje velikosti, temveč zato, ker je postavljena nad vodnjakom, ki, čeprav nima vodnega vira, nikoli ne presahne. Po ljudskem pripovedovanju njegova voda pomladi in je zdravilna za oči, obok vodnjaka pa naj bi izviral iz rimske dobe. Po starem pripovedovanju naj bi se tu nekoč nahajal poganski tempelj posvečen vodnemu božanstvu ...

Zahtevnost in oprema

To je bolj sprehod kot kakšna resna pohodna tura. Potrebujemo običajno obutev. Izlet lahko v celoti opravimo z vozičkom za otroke in je povsem nezahteven. Pot je položna, le pri ogledu jame Škratovke se spustimo nekaj metrov. Tu otrokom pomagamo pri hoji in pazimo, da ne padejo v sicer plitev istoimenski potok. Pri ogledu razvalin gradu Haasberg smo prav tako poleg otrok. Pri prečkanju potoka Malenščica prav tako pazimo na otroke, saj je tu voda globoka, potok pa ob višjih vodah širok in deroč. Ob višjih vodah in po dežju je kolovoz ob reki Unici, po katerem se krožno vračamo, blaten in deloma ali v celoti poplavljen, zato vožnja z vozičkom takrat ni mogoča.

Izlet je primeren za vse letne čase. Ob visokih vodah so travniki, ki jih prečkamo med povratkom običajno poplavljeni, zato se pri reki Unici vrnemo na izhodišče po isti poti. Lahko pa nadaljujemo do naselja Planina, do katerega imamo pri reki Unici še morda dvesto ali tristo metrov hoje. V naselju gremo desno do ceste Planina - Rakek in se nato po tej cesti krožno vrnemo na izhodišče. Te poti ne priporočamo vkolikor gremo na izlet z majhnimi otroki, saj je cesta prometna pot po njej pa dolga slab kilometer.

Višina in čas

Izhodišče pri gradu Haasberg je tudi najvišja točka na poti: 468 m

Najnižja točka na poti je pri jami in potoku Škratovka: 454 m

Višinska razlika: 14 m

Časi: Izlet nam bo vzel dobro uro zmerne hoje, celoten čas pa je odvisen tudi od ogleda grajskih objektov v razvalinah ter jame Škratovke in njenih izvirov.

Kako do izhodišča?

Vozimo se po primorski avtocesti. Zapustimo jo na izvozu Unec, Cerknica, Rakek, kjer zavijemo desno proti Planini. Po nekaj kilometrih vožnje je tik pred mostom, ki prečka reko Unico križišče, kjer zavijemo levo. Zapeljemo se do dobrih sto metrov oddaljenega parkirišča pod mogočnimi razvalinami gradu Haasberg, kjer parkiramo.

Vzpon

Previdno si gremo ogledat mogočne razvaline gradu Haasberg, oziroma po slovensko Hošperk. Nato se sprehodimo med ostanki nekdanjega grajskega gospodarskega poslopja, kjer se nahaja manjša zbirka starega kmečkega orodja (marec, 2019). Od tu se odpravimo do jame Škratovke, ki se nahaja v neposredni bližini med drevjem in tik pod makadamsko cesto, ki vodi mimo. To je cesta, po kateri bomo opravili večji del izleta, do nje pa od parkirišča pridemo tako, da se na razpotju nekaj metrov naprej držimo desno.

Nekaj časa nas vodi ob slikovitem južnem robu Planinskega polja in ko se obrne levo, nas pripelje do zaselka Malni v zatrepni dolini. Tu v desnem ovinku prečkamo potok Malenščico in se še naprej držimo naše ceste. Vodi nas mimo manjšega jeza poleg propadlega mlina in mimo stare kmečke hiše, ki se prav tako počasi sesipa. V nadaljevanju nas pot pripelje do križišča, kjer ne zavijemo levo, temveč se držimo naravnost. Hitro prečkamo reko Unico in takoj za mostom zavijemo desno na kolovoz, ki nas vodi preko širokih travnikov. Kolovoza se držimo vse do ceste Planina - Rakek, po kateri smo se pripeljali do izhodišča. Ob cesti hodimo približno sto metrov, prečkamo reko Unico in nato za mostom zavijemo desno proti izhodišču, do katerega imamo še nekaj minut hoje.

Povezava do GPS sledi: GPS sled

Planinske izlete pripravlja Matej Poljanec, urednik spletne strani vnaravi.si.